Groep 1, 2 en 3
Wie werken er in de groep?
In groep 1, 2 en 3 staan juf Sofie (ma–wo) en juf Sara (do–vr) voor de klas. Op de ochtenden helpt juf Lotte (onderwijsassistent) mee, zodat ieder kind voldoende aandacht en begeleiding krijgt.
Start van de dag
We beginnen elke ochtend rustig met een inloopopdracht. Daarna werken we met thema’s waarin spelen en leren hand in hand gaan.
Wat doen we in de groep?
Spelenderwijs leren in de kleutergroep
In onze kleutergroepen ontdekken de jongste kinderen de wereld vooral door te spelen. Iedere dag is een nieuw avontuur vol verwondering, fantasie en plezier. In de verschillende speelhoeken bouwen, knutselen en creëren de kinderen hun eigen ontdekkingsreis. Ze spelen in de huishoek of themahoek, duiken in een mooi prentenboek in de leeshoek en verkennen materialen uit de taal- en rekenkast. In de zand- en watertafel — die regelmatig wordt gevuld met ander sensomotorisch materiaal — kunnen kinderen voelen, gieten, vergelijken en experimenteren met verschillende structuren en materialen.
Spel is voor kleuters de basis van leren. Terwijl ze spelen, ontwikkelen ze hun taalvaardigheid, rekeninzicht, motoriek, creativiteit en sociale vaardigheden. De leerkracht observeert, begeleidt en verrijkt het spel, zodat elk kind wordt uitgedaagd om een stapje verder te denken, te proberen of te ontdekken. Zo groeien onze kleuters stap voor stap in zelfstandigheid en zelfvertrouwen — met plezier als belangrijkste ingrediënt!
Groep 3 – Het avontuur wordt vervolgd!
In groep 3 begint voor veel kinderen een nieuw en spannend hoofdstuk: ze leren écht lezen, schrijven en rekenen! Toch blijft spel en ontdekken ook hier een belangrijk onderdeel van de dag. Leren doen we met het hoofd, het hart én de handen.
Stap voor stap leren de kinderen de wereld van letters en cijfers kennen. Met veel enthousiasme oefenen ze in kleine groepjes of samen met de leerkracht. Ze lezen hun eerste woorden en zinnen, schrijven in hun eigen schriftje en ontdekken hoe getallen werken. We maken gebruik van speelse en afwisselende werkvormen, waardoor leren leuk, betekenisvol en actief blijft.
Naast het leren uit boeken, besteden we veel aandacht aan bewegend leren, creatieve opdrachten en samenwerkend leren. Kinderen blijven nieuwsgierig en betrokken als ze mogen onderzoeken, doen en ervaren. In de klas is ruimte voor spel, bouwen, knutselen, muziek, drama en ontdekken — want ook in groep 3 leren kinderen door te beleven.
De leerkracht begeleidt de kinderen zorgvuldig in deze overgang van kleuter naar leerling. We houden oog voor ieder kind: hoe het zich voelt, wat het nodig heeft en op welke manier het het beste tot leren komt. Zo groeit ieder kind in zelfvertrouwen en zelfstandigheid, en ontdekt het dat leren niet alleen belangrijk is, maar vooral ook heel leuk!
Bewegen en buitenspel – leren met je hele lijf!
In de groepen 1, 2 en 3 leren kinderen niet alleen binnen, maar juist ook door te bewegen en te spelen. Buiten spelen is een vast en belangrijk onderdeel van de dag. Rennen, fietsen, klimmen, springen, balanceren, samen spelen en ontdekken — het hoort er allemaal bij! Zo ontwikkelen kinderen hun motoriek, zelfvertrouwen en sociale vaardigheden, terwijl ze volop genieten van het spelen met elkaar.
Tijdens het buitenspel leren kinderen meer dan je misschien denkt. Ze bedenken regels, lossen samen problemen op en leren rekening te houden met elkaar. De leerkrachten begeleiden dit spel op een natuurlijke manier, moedigen aan en zorgen voor variatie, zodat ieder kind wordt uitgedaagd op zijn of haar eigen niveau.
Naast het vrije buitenspel krijgen de kinderen ook bewegingslessen in de speelzaal of gymzaal. Groep 1-2 gymt in het speellokaal. Groep 3 gymt mee met de kinderen uit groep 4-5 in de gymzaal. Daar ontdekken ze spelenderwijs wat hun lichaam allemaal kan: klimmen, gooien, vangen, rollen en dansen. Zo leren ze hun lichaam beter kennen, versterken ze hun motoriek en bouwen ze aan een positief zelfbeeld.
Leren door te doen, groeien door te leren
Door te bewegen, te spelen en te ontdekken ontwikkelen zij zich breed — niet alleen cognitief, maar ook sociaal, creatief en motorisch. Zo groeien onze kinderen met plezier, energie en vertrouwen in zichzelf én in de wereld om hen heen.
Nieuws uit groep 1, 2 en 3
De eerste periode van het schooljaar ( van de zomervakantie tot de herfstvakantie) zit er alweer op. Wat fijn om te zien hoe enthousiast iedereen weer van start ging! Na de vakantie was het een feest van herkenning: blijde gezichten, nieuwe ontmoetingen en een goede sfeer in de klas.
We begonnen het schooljaar met de Gouden Weken, waarin we samen bouwden aan een fijne, veilige en gezellige groep. Een groep waarin iedereen mag zijn wie hij of zij is. Aansluitend werkten we rondom het thema ‘Geloof’. In de onderbouw vertaalden we dit naar geloven in jezelf en vertrouwen hebben in de ander. Het prentenboek De Bijzondere Beer stond hierbij centraal. De kinderen ontdekten hun eigen kwaliteiten én die van anderen en leerden dat juist verschillen helpen om goed samen te werken.
Na dit mooie thema volgde de Kinderboekenweek, met als thema Vol avontuur! We lazen volop spannende verhalen, waaronder het prentenboek De Grootste Reis Ooit. De kinderen konden dit verhaal naspelen in onze nieuwe zandtafel, een groot succes! Er wordt met veel plezier en fantasie in gespeeld.